Drób pakowany
Polacy najchętniej kupują mięso w małych sklepach firmowych,
tradycyjnych sklepach spożywczych, bądź na bazarkach. Wciąż niewielu konsumentów sięga po mięso pakowane dostępne w większych sklepach. Warto zatem zapoznać się z kluczowymi faktami na temat mięsa pakowanego.
Mięso drobiowe jest produktem bardzo wrażliwym na warunki zewnętrzne, zarówno podczas jego pozyskiwania, jak i dystrybucji. Aby mięso kupowane w sklepie było dla klienta bezpieczne, musi być wyprodukowane zgodnie z restrykcyjnym reżimem higienicznym.
Poza pochodzeniem surowca drobiowego, istotnym elementem pozwalającym na utrzymanie produktu o właściwej jakości i bezpieczeństwie jest jego właściwe opakowanie, chroniące przed zewnętrznymi zanieczyszczeniami mechanicznymi i mikrobiologicznymi. Dzięki zastosowaniu odpowiedniej mieszaniny gazów MAP (mieszaniny składników występujących w powietrzu, tylko w innych proporcjach), uzyskujemy spowolnienie negatywnych procesów skutkujących zmianami smaku i zapachu.
Podobny efekt możemy uzyskać również poprzez usunięcie powietrza z opakowania, czyli tzw. pakowanie próżniowe (vacuum). Obydwie te metody pozwalają na wydłużenie okresu przydatności mięsa do spożycia bez konieczności stosowania substancji konserwujących. Okres kontaktu z powietrzem jest skrócony do minimum, a warunki, w jakich znajduje się produkt, hamują rozwój bakterii. Dzięki nowoczesnym technologiom mięso w naturalny sposób zachowuje dłużej świeżość i właściwą barwę. Aby opakowanie spełniało funkcję ochronną mięso powinno być przechowywane w temperaturze nie wyższej niż +4°C.
Mięso zapakowane przez producenta to przede wszystkim standaryzacja procesu produkcyjnego. Produkt, który trafia na sklepowe półki, jest wytworzony zgodnie z restrykcyjnymi regulacjami prawnymi i pod ścisłą kontrolą lekarza weterynarii.
W przypadku mięsa zapakowanego i z pełnym oznaczeniem, dzięki informacjom na etykiecie możemy zidentyfikować producenta. Stosowany obowiązkowo przez producentów system śledzenia żywności pozwala na sprawdzenie warunków chowu – także kwestii związanych z dobrostanem zwierząt. Można przeanalizować czym drób był karmiony i jakie podawano mu leki, jeśli zaszła taka konieczność. System gwarantuje także, że w przypadku zagrożenia wystąpieniem w mięsie pozostałości substancji aktywnych, cała partia produkcyjna usuwana jest z rynku. Dzięki wskazanym regulacjom można mieć pewność, że prawidłowo oznakowane mięso i jego przetwory dostępne w sklepach są w pełni bezpieczne.
Zapakowane mięso to także wygoda dla konsumentów. Podczas zakupów i przechowywania w lodówce nie ma ryzyka, że naturalne soki wyciekające z mięsa zabrudzą nam pozostałe produkty, stwarzając tym samym warunki sprzyjające rozwojowi bakterii. Data przydatności do spożycia jest zawsze wyraźnie oznaczona na opakowaniu, tak więc przechowując mięso w lodówce doskonale wiemy, do kiedy należy je wykorzystać, i unikamy problemu z utratą świeżości.
Zalety mięsa pakowanego
- Przedłużenie świeżości i trwałości
- Bezpieczeństwo mikrobiologiczne
- Informacje na temat pochodzenia
- Łatwa identyfikacja partii w przypadku problemów
- Wygoda w transporcie i łatwość w przechowywaniu
Zobacz również:
Pakowanie i dystrybucja drobiu
GMO w paszach dla drobiu
Kontrola od pola do stołu
System jakości
QAFP