Zaznacz stronę

Etykieta – Twoje bezpieczeństwo

Tutaj poznamy bliżej jedną z istotnych korzyści mięsa paczkowanego,

jakim jest pełna dostępność na etykiecie szeregu informacji. Już w momencie dokonywania zakupu możemy dowiedzieć się wiele o produkcie. Na temat zalet mięsa drobiowego pakowanego można dowiedzieć się w zakładce „drób pakowany”

1. nazwa produktu  – np. filet z piersi kurczaka;

2. klasa jakości handlowej – klasa A, klasa B. Wytyczne dotyczące klas jakości określone są w legislacji europejskiej, produkt oznaczony np. klasą A musi spełnić  konkretne normy jakościowe;

3. stan termiczny – np. mięso świeże;

4. numer partii – czyli zakodowane dane pozwalające na identyfikację produktu na każdym etapie procesu produkcji i sprzedaży. Na podstawie tego numeru producent jest w stanie prześledzić cały proces produkcji, począwszy od hodowli, na dystrybucji kończąc;

5. termin przydatności do spożycia: określa termin, w jakim produkt zachowuje świeżość i może być skonsumowany, pod warunkiem przechowywania produktu w nieuszkodzonym opakowaniu we wskazanej temperaturze. Dzięki tej informacji konsument nie musi wykorzystać mięsa w dniu jego zakupu, może zaczekać aż do dnia terminu wskazanego na etykiecie, nie martwiąc się o to, że produkt się zepsuje;

6. warunki przechowywania: dla mięsa świeżego drobiowego od 0 do plus 4 stopni Celsjusza;

7. masa netto mięsa znajdującego się w opakowaniu;

8. specjalne warunki użycia – w przypadku mięsa drobiowego: do spożycia po obróbce cieplnej;

9. kraj pochodzenia: miejsce chowu/miejsce uboju: np.  Polska lub pochodzenie: np. Polska (jeśli cały proces chowu i produkcji odbył się w jednym państwie członkowskim UE);

10. sposób zapakowania produktu: np. pakowano próżniowo lub pakowano w atmosferze ochronnej;

11. weterynaryjny numer identyfikacyjny: w owalny kształt wpisane symbole PL123456WE, jako gwarancja nadzoru inspekcji weterynaryjnej nad procesem chowu i produkcji;

12. dane producenta lub dystrybutora (np. sieć handlowa) – wskazanie firmy, która wprowadziła produkt do obrotu;

13. substancje powodujące alergie lub reakcje nietolerancji – w przypadku produktów drobiowych (świeże mięso zgodnie z prawem nie może zawierać żadnych dodatków);

14. wartość odżywcza – informacja musi  obejmować wartość energetyczną, ilość tłuszczu i kwasów tłuszczowych nasyconych, węglowodanów, cukrów, białka i soli. Dodatkowo (dobrowolnie), producent może podać informacje o ilości kwasów tłuszczowych jednonienasyconych i wielonienasyconych, skrobi, błonnika, witamin i składników mineralnych

Jest to obszerny wykaz nie jest to jednak lista wyczerpująca

Producent może umieścić na etykiecie dodatkowe informacje,  o ile nie wprowadzają one konsumenta w błąd lub o ile nie sugerują, iż produkt posiada szczególne właściwości, podczas gdy wszystkie produkty w danej kategorii  takie właściwości posiadają.
Prawo unijne (rozporządzenie 1169/2011) reguluje również wielkość czcionki – wysokość małych liter powinna wynosić co najmniej 1,2 mm.

Zobacz również:

Drób pakowany

GMO w paszach dla drobiu 

Kontrola od pola do stołu

System jakości
QAFP

facebook dobry drob twitter dobry drob linkedin dobry drob